Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Idag, 16:58
Hej på er, alla föräldrar! 😃
Tänkte jag skulle skriva av mig lite tankar och reflektioner, som den senaste ledaren in i ledartrojkan.
Vem är då jag?
Ni som var på föräldramötet har väl en ganska klar bild av vem jag är, åtminstone har ni ett ansikte på namnet.
Men Juha heter jag, född 1982 här i Skövde. Har 2 döttrar aktiva i föreningen varav den andra spelar i F2015-laget.
Jag har aldrig spelat fotboll aktivt, men det var något kompisgänget under de unga skolåren alltid spelade på sommarhalvåret, långt in på sen kväll under sommarlov och helger.
Någon gång när jag gick i årskurs 4, började jag spela baseboll i Skövde Saints. Träningarna bedrevs under ganska usla förutsättningar, på en alldeles för liten grusplan i Södra Ryd. Kan inte minnas att att de stenhårda bollarna förstörde några fönsterrutor, men det var verkligen ett lotteri varje träning. 😂
Åren löpte på, och jag fick chansen att representera Sverige 1997 under en turnering i Italien för pojklandslaget.
Någonstans i samma veva hade jag börjat spela innebandy i Skövde IB, tillsammans med mina klasskamrater.
Jag blev väl ingen storstjärna i någon av idrotterna, men jag har spelat innebandy på Division 1-nivå som målvakt och har ett SM-silver i baseboll.
Jag ska inte skylla ifrån mig på en axel som hoppade ur led 1999, men det var helt klart en bidragande faktor till att jag aldrig vågade satsa fullt ut.
Jag jobbar i dagsläget som internlärare på Volvo, och steget till hur våra målvakter tränar och lär sig, skiljer inte alls mycket från det sätt vi förespråkar på jobbet.
"Men varför blir du målvaktstränare när du aldrig spelat fotboll själv?"
Det enkla svaret blir att jag älskar att se människor utvecklas. Att kunna ge någon en lärdom, som denne sedan omsätter i praktiken. Det finns inget finare för mig. Resultatet är för mig sekundärt, och prestationen är det som trumfar resultatet. Naturligtvis är det kul att vinna, jag är en vinnarskalle ut i fingerspetsarna. Fråga Minnas mamma om ni inte tror mig (hon berättar gärna om hur kortspel fungerar med mig)! 😂
Men jag har också en förståelse för att det fortfarande är barn/ungdomar vi jobbar med, och därför kommer utvecklingen i första hand, oavsett om vi spelar seriespel eller inte. Det är inte till Skadevi Cup eller Eskilscup vi ska ligga som ett streck i krysset för att rädda bollar. Det kommer senare. Viktigaste är att vi vågar visa mod och ta små steg framåt varje träning.
Jag är, och har varit väldigt ödmjuk inför uppgiften jag tog mig an. Att kunna erbjuda våra målvakter en modern spelarutbildning där vi ska upptäcka och lära oss av våra misstag, när de sker. Inte få alla svar serverade, utan att man som spelare får reflektera personligen. Det tror jag gör skillnad.
Jag gick Svenska Fotbollförbundets grundutbildning för ledare sent ifjol och tidigt i januari valde jag att vidareutbilda mig inom målvaktsgrenen(Svff MV C). Allt för att kunna erbjuda tjejerna så bra förutsättningar som möjligt. Jag har redan nu planer på att i höst ta nästa steg för att hänga med. 😊
Detta är också en gemensam målsättning för oss ledare, att ha fler utbildade ledare i slutet av säsongen, än vad vi hade när vi började året!
Till min hjälp för målvaktsbiten, har jag Jimmy, Veras far. Vi har verkligen klickat och har väldigt lika syn på hur och vad vi vill lära ut för att få fram modiga, moderna målvakter som vi ska kunna använda i anfallsspelet också. Detta är något vi också sett under många matcher under vårsäsongen. Det tror jag ni i publiken också sett, t.ex. när våra backar vågar spela tillbaka bollen för att få till en spelvändning. Eller att våra målvakter litar på sin förmåga och vågar lämna straffområdet dels för att försöka förhindra avslut genom att spela bort djupledsbollar, men också för att kunna hjälpa laget genom kommunikation och att erbjuda spelbarhet i djupled.
Här vill vi att spelarna sköter kommunikationen och beslutsfattandet själva. Så känner ni att ni från sidlinjen dirigerar vad spelarna ska göra, försök låta tjejerna upptäcka själva vad som funkar, och vad som inte fungerar lika bra. Fortsätt däremot gärna stötta och heja, det gör ni jättebra! 👏🏻
Vi ledarstaben gör också vi vår första säsong i 9v9, så vi lär oss också om vad som funkar, hur vi ska träna, hur vi ska förhålla oss till matcher, registrera målskyttar, slutresultat och kunna livesända matcher via app. Ingen av oss är på något sätt en mästare, men vi försöker erbjuda tjejerna en lärande miljö varje vecka där de har roligt under tiden. 😊
Tjejerna är jätteduktiga på att ta till sig instruktioner och omsätta det i spelet, och vi ser en jättefin utvecklingskurva på nästan samtliga spelare! Det var väl Ingemar Stenmark som myntade uttrycket:
”Jag vet ingenting om tur. Bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag”.
Sen har alla olika förutsättningar, vilket innebär att man behöver ha tålamod, både som spelare och som ledare.
Vi spände bågen hårt innan säsongen, med att ha 3 lag i seriespel. Vilket var ett bra, gemensamt beslut just då.
Mycket matcher för unga spelare är super-utvecklande. Men iom att vi hamnat i ett läge där vi har haft spelare skadade, en del kommer inte på träningar och några dubbelidrottar så har många spelare fått spela nästan för mycket. Vila är minst lika viktigt, vilket utmanar oss ledare kanske ännu mer till hösten när tjejerna börjar högstadiet. Det blir lite av en balansgång för vad som är perfekt mängd kontra överstimulering, och den här frågan kommer vi fundera vidare kring.
Efter första halvåret, känner jag mig varmt välkommen i gänget av ledarna Tomas, Eyrùn, Dennis, Erik, Magnus, Sebastian, Anna och Jimmy, men framförallt tack vare era döttrar som kommer glada och engagerade till träningarna.
Nu tar vi snart sikte mot Skadevi Cup, där vi får känna på turneringsspel igen vilket ska bli riktigt skoj!
Fortsätt ge era tjejer näringsrik mat under träningsveckorna, fortsätt kom och stötta oss på matcherna och var era barns största supporter i med- och motgång, så kommer detta bli riktigt bra!
Vi ses på en fotbollsplan inom kort!
Jag blir imponerad om ni kommit ända hit! 😄Tack! ⚽️🧤
/Juha
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies